Your browser (Internet Explorer 7 or lower) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

RPGStash mitt första seo-projekt

Nuförtiden jobbar jag mest som konsult men min online-karriär inledde jag i en helt annan ände av entreprenörernas värld.

Året var 2001 och förutom att spela Diablo 2 så hade jag börjat sälja föremål i spelet. Först på eBay och sedan på godlyitems.com mot mitten av året. Det var den första webbplatsen jag byggde och den var helt i html. Jag körde spambotar på gamla burkar i mitt studentrum och varje gång en ny dupemetod kom ut så ställde jag till med lan där alla mina vänner var inbjudna. Det producerades en och annan soj och andra föremål vars namn jag glömt under dessa fornstora dar.

Ambitionen var dock större än bara Diablo 2 så 2004 flyttade vi hela verksamheten till rpgstash.com där fler spel skulle kunna härbärgeras.

Det var kring denna tidpunkt jag för första gången började jobba med sökmotoroptimering. Som alla andra så började jag med onsite-optimering men tog raskt steget till directory submissions. Ett gäng indier sattes på jobbet. Jag byggde även några externa webbplatser baserade på ”broad match keyword statistics” i adwords som så många andra nybörjare.

Dessa stapplande steg till trots så hade jag dock den goda smaken att köpa några gamla domäner med page rank. Av alla optimeringstekniker och tricks så är det den enda som alltid fungerat och alltid kommer att fungera. I synnerhet när man jobbar med webbplatser som ej uppmärksammas i media.

Som bäst hade RPGStash kring 8K besök om dagen, med en bounce rate på kring 50%. Detta var mot slutet av 2007. Sedan gick det utför, mycket på grund av vi tappade vår niche i spelet Runescape efter en stor speluppdatering, och sedan 2010 så jobbar jag inte längre med rpgstash då denna branch är alldeles för konkurrensutsatt och motarbetad av spelföretagen. Det var till och med frågan om stämningshot när det var som värst under år 2007.

Hur som helst så håller min gamla partner fortfarande verksamheten vid liv och jobbar för fulla muggar med att få upp webbplatsen i placeringarna. CMS har ändrats till prestashop för att minska på underhållskostnaderna samtidigt som servern har flyttats till Nederländerna och företaget till Hong Kong för att minimera problemen med spelföretagen. Besöksantalet är för närvarande kring 8K i månaden så det är en lång väg att vandra. Jag önskar honom lycka till och jag måste i alla fall erkänna att webbplatsen ser tilltalande ut.

*